Skip to main content

Det har varit en lång och kliande väntan på att få testa en de mest omskrivna och efterlängtade KTM-modellerna på väldigt länge. Vi fick demomaskinen för vecka sedan och har bara väntat på rätt väderlek för att kunna provköra och idag gick det inte att vänta längre.

Det har ju skrivits en hel del om modellen och att förväntningarna är ganska höga råder det inget tvivel om. Mina egna förväntningar var inget undantag. Det tog dock inte många kilometers körning innan man kände vad det handlade om. Motorn infriade precis vad jag hade hoppats på, stark men med en relativt jämn effektkurva dock med ett KTM-typiskt vrål emot de högre varvtalen. Den gick bättre än vad jag hade förväntat mig.

Det är ju samma grundmotor som sitter i 790 Duke fast i det utförandet så är den betydligt hetsigare och 10Hk starkare vilket lämpar sig för den ganska sportiga Duken. I Adventure-utförandet (95 Hk) så känns faktiskt inte motorn svagare, det är mer som att man har flyttat effekten till en mer användbar plats i registret. Effekten är lättdoserad och man kan ändå släppa ner den på lägre varvtal utan att motorn börja hacka. Känns som en fullträff motormässigt.

Det första jag gjorde var att åka till macken och tanka den full för att känna hur den upplevdes med 20liter soppa i tanken. Men vad jag kunde bedöma på min relativt korta provtur så är det en väldigt hanterbar cykel. Det känns att mycket av vikten är placerad lågt i centralt i chassit, den är väldigt lättsvängd för att ha ett 21-tums framhjul. Cykeln upplevs som lätt vilket den också är (189 kg torrvikt).

En fundering jag själv hade före provkörningen var hur stabil cykeln skulle kännas i högre motorvägsfart och hur väl motorn skulle orka med den typen av körning. Jag testade att lägga mig runt 120 – 130 km/h och konstaterade att motorn inte alls är stressad vid den hastigheten utan att det känns ganska som det finns ganska gott om reserver kvar för betydligt högre fart. Inget att anmärka på chassimässigt heller, fjädringen kändes ganska fast. Jag hade nog förväntat mig en aningen mjukare inställning och blev positivt överraskad.

Jag som är 185 cm lång med ganska långa ben sitter bekvämt och bra. Vindrutan skulle jag behöva justera en aning för att bli helt nöjd (om man någonsin blir det med en ruta på en motorcykel). Nu tillät tyvärr inte väderleken någon provkörning på grusväg men det första helhetsintrycket är ändå riktigt positivt och vi får hoppas att det fortsätter att torka upp så att man kan testa den ordentligt på grus också, självklart då också i R-utförandet som vi fortfarande väntar på att få in.

Vi kommer att ha både 790 Adventure samt 790 Adventure R för provköring. R-versionen beräknas komma in till butik i början av April.

Vill ni veta mer om 790 Adventure och/eller ta en provtur (om vädret tillåter) så är ni varmt välkomna i till butiken!

// Martin Billinger

GMC KARLSTAD

Leave a Reply