Jag har sagt det förut och gör det igen:
Att köra motorcykel är det roligaste som finns och det finns lika många hojar som det finns maträtter om modifierade hojar får räknas med.
Vissa sitter man ”på” några sitter man ”i” och nån enstaka bredvid men då som passagerare.
Det finns modeller som man lutar sig framåt eller bakåt på, några sitter man rakt upp och några så står man upp när man kör. Alla har sin charm och har man inte provat alla är dags för dig att beta av dom till 2016.
Tack vare Jocke, Anders och Emma på Kawasaki Sverige så fick jag provköra / ”provsmaka” några av Kawasakis finaste maskiner både på kurviga spanska vägar och på en helt nybyggd bana bredvid Almeria race track. Fokus var hojar man lutade sig framåt på och där man satt rakt upp på.
Jag startade första dagen med z1000sx på grund av att jag ville ha lite vindskydd på morgonen och att det är en väldigt smidig maskin samt att det var några månader sedan jag åkte landsvägsmotorcykel.
Jag kände mig hemma direkt och efter några mil bytte jag till den nakna z1000 och märkte nått jag inte riktigt har tänkt på tidigare.
SX modellen styr in och ut i kurvor med bättre precision än vad den nakna gjorde på grund av att de har olika styren. Att det kunde göra så stor skillnad på två väldigt lika hojar var lite lustigt. Jag har alltid varit ett stort fan av den nakna men nu hade jag en ny favorit i den klassen hos Kawasaki. Vindskydd och antispin var också ett plus i kanten. Men eftersom den nakna modellen har ett par ”trattar” som framhäver det härliga ljudet och ett brutalare utseende så är det ändå inte så lätt att välja. Man köper ju även lite med ögat, inte för z1000sx är en ful maskin, tvärtom den ser ut som en Ninja, men för den som är ute efter råheten som z1000 har är valet lite lättare.
Sen var det dags för zx10 som är en helt ny maskin att testa och wow vilken hoj, visst man kanske inte satt lika bra i touringfart, men med lite högre tempo och lite tryck från föraren så blev allt bra. Så är det med alla sporthojar. Jag märkte till skillnad mot BMW s1000rr som jag fick chansen att prova förra året på Estoril i Portugal som är en av mina absoluta favorithojar (om förutsättningarna är rätt) så är Kawasakin väldigt len i motorgången och var otroligt lättkörd och jag var inte ensam om tycka det. Det var bara att börja köra och njuta.
Visst har BMW:en mer karaktär, men det var ändå väldigt skönt att växlar och reglage var i toppskick, även quickshiften var imponerande.
Efter en liten stund var jag sugen på att köra zzr1400. Jag visste att det var större hoj eftersom jag har kört mycket på den tidigare men vilken skillnad det var på Öhlins modellen som kawaski har tagit fram. Visserligen var det bara bakdämparen som kom från Öhlins men det gjorde susen, allt gung som den tidigare modellen hade i bak när tempot höjdes och kurvorna blev tajtare, var borta och det gjorde att hela hojen fick en stabilare gång och man behövde inte korrigera så mycket längre. Självklart så satt man också mycket bättre på 1400:an.
Ska man välja någon av dessa maskiner som visserligen har lite olika kundgrupper så måste man ta en riktig funderare på vad man ska köra mest och även vad man prioriterar, bana eller landsväg. De flesta i sverige tror jag har mer nytta av 1400:an. Men åker man några bandagar per år ska man absolut ha zx10 i åtanke alternativt BMW s1000rr.
Dag två så var det också dags för just banåkning och vi skulle äntligen få prova Kawasakis och antagligen världens finaste sporthoj H2. Det började regna på morgonen och vi fick köra några uppvärmnings varv på kawaskis 125 skoter som var i det tröttaste laget. Men det var bra att få några uppvärmningsvarv eftersom jag aldrig hade kört banan tidigare. Banan var även helt nybyggd och vi var dom första att få köra på den. Jag frågade varför dom byggt en bana bredvid Almeria banan och fick svaret att den gamla banan har haft ett jättetryck från företag som ville få in hyrtid, evenemang, tester och nöjesåkning. Då tyckte ägaren som också var på plats att det fanns pengar i att bygga en helt ny.
Jag rullade iväg lite försiktigt, ringrostig som jag var och fick inte till det helt hundra, inte pga av hojen utan att allt var så nytt och banan var fortfarande blöt. Efter lunch så frågade ”Christopher Columbus” (som fick sitt namn dagen innan pga av en liten felkörning) om jag ville köra lite till och det tog inte många sekunder innan hjälmen satt på och vilken resa. Jag fick äran att kolla hans spårval i ett högt tempo och jag blev kär. Vilken underbar hoj och vilken grym bana, nu var smilbanden högt uppe och det kändes som man aldrig hade gjort något annat.
Strax innan fick jag även provköra några varv på den kompressormatade H2:an som var ett monster till hoj.
10st är beställda till Sverige och i skrivadets stund så har vi en kvar till salu.
Jag hade inbillat mig att det skulle vara svårkört, kanske likt en Moto GP hoj, men den var rena trafikskole motorcykeln fast med en kraft som aldrig tog slut.
Det ska bli riktigt intressant vad Kawasaki kommer med för fler modeller med kompressormotor på. Innan jag åkte ner så fanns det inga rykten att det skulle bli så, men nu vet vi att det är nått på gång. H2:an var exremt lätt att få dit man ville och höll nästan alltid spåret. De få gånger man driftade ur lite var på grund av den något känsliga gasen som zx10:an inte hade. Men visste man bara om det och var lite försiktig med högernäven blev det inga problem.
Jag kom att tänka på en annan favorit hoj KTM EXC500, ja ni läste rätt. Hur kan man jämföra dom.
Jo! Det är så att båda ligger längst ut på knäpphets skalan i varsin kategori. Båda har extremt mycket kraft som är lätta att hantera, ingen av dom är man snabbast på i tävlingssammanhang. De har istället mest körglädje, pondus och coolhetsfaktor av alla hojar i varsin klass.
Så är du som jag och tycker nån enstaka tävling räcker per år och vill ha en extrem maskin som funkar till mycket så är det dessa du ska äga. Vill du bara ha en motorcykel till all körning och inte är superintresserad av svår terräng, aktiv banåkning och höga hastigheter så är fortfarande en BMW R1200GS den du ska ha. Men vill du känna lite på segmentet men inte gå all in så är nya Kawasaki Versys 650 kanske det bästa alternativet.
Göran Widing
GMC Karlstad