Det har nu snart gått 15 år sen GMC öppnade sina dörrar för Kawasaki som var vår första leverantör och i lika många år har jag väntat på att få en inbjudan till denna hemlighetsfulla fabrik som har varit svårtillgänglig för besökare under en längre tid. Nu har de lättat lite på reglerna och tar nu emot ca fyra besök per år. Tyvärr och med all förståelse så fick man inte fotografera inne i själva fabriken men, jag gjorde så gott jag kunde för att få ihop bilder där det var ok för att få en känsla av fabriken. Fabriken i Akashi är som en egen liten stad det finns till och med bostäder precis bredvid som många av de som jobbar där bor i. Enligt vår guide så jobbar många där hela sitt vuxna liv.
De flesta äter på den gemensamma restaurangen och jobbar normalt mellan 8-17 och inte helger som många tror de gör. Där emot är det lite sådär med semestrar, men jag fick inte riktigt några bra svar på hur det funkade exakt.
Kawasaki har totalt 34 000 anställda.
De tillverkar broar, vägar under marken t.ex. den mellan Frankrike och England, industrirobotar, elkraftverk, trädgårdsmaskiner, jet ski, fyrhjulingar, flygplansmotorer, industrirobotar, snabbtåg, fartyg, gasturbiner, mm och så klart motorcyklar som var det område vi skulle fokusera på. Där jobbar det 370 st.
Jag fick verkligen se en äldre klassisk motorcykel fabrik, känslan av att komma till en annan tid för länge sen i ett land där hierarki och stolthet för sitt jobb fortfarande sitter hårt fast i väggarna. När jag var 12 år tog min far med mig till Kina på den tiden då det var cyklar överallt och mindre med bilar och det kändes som att åka en tidsmaskin både i historia och till den gången jag var i Kina som grabb. Det är fascinerande att se hur stort ansvar Kawasakis anställda tar på sitt arbete som alltid går i första hand. Det märks också på produkterna där jag nästan på en hand kan räkna ut hur många gånger jag under åren sprungit på allvarliga brister när det gäller Kawasakis motorcyklar.
Samma känslor dök även upp när jag för några år sedan besökte BMW:s mc fabrik i Berlin där det också kändes som tiden stått still där krav på hängselbrallor och mustasch var med på CV:t.
Det första vi möts av inne i Kawasaki fabriken är en gammal gul truck som spelade japansk arkadspelsmusik med en galet stor ratt körd av cool snubbe med en Super Mario Bros keps. Men väl på produktionslinan var det som jag hade tänkt, vackra motorcyklar som monterades med största respekt och på det första bandet så jobbade man med den nya retro Z900RS. Jag tror att det var på samma monteringsband som originalet och ikonen Z 1 900 rullade ut och startade sitt liv 1973. Den information som jag nu har fått, är att det är ett helt otroligt stort intresse för den ”nya” Z 900 RS, så det gäller att höra av sig tidigt om man vill ha en under våren 2018.
Kepsarna har sin egen betydelse och orange keps betyder att man inte rör fordon utan kör ut delar till linan och grå keps är montör och de gröna är ingenjörer med olika många vita streck beroende på rang. Jag försökte att köpa en men det gick tyvärr inte.
Efter att ha kollat på produktionen var det dags att ta en titt på Kawasaki Good Time Collection där det så klart fanns massor av godbitar att titta på. Bland annat kunde man se en 3 cyl.2 takt KH400 från 1978, 125cc B8 från 1963, 50cc M10 från 1965 och en 250SG som var deras första 4-takt motorcykel.
En fullstor jetmotor till en Boeing utan skal fanns också på plats där man kunde se insprutning, turbo, kylning, sensorer, filter, förbränningskammare, insug, elektronik mm. Det mesta för att motorn ska fungera sitter direkt på den.
Sen var det dags för en genomgång av Mr. Masanori Inoue som är General Manager of Sales and Control Division och hans kollegor Masao Kawasaki, Yuichi Matsuura och Koji Igarashi. Dom visade en film om Kawasakis fabrikshistoria. Det tillverkas totalt 120 000–130 000 motorcyklar i deras fabriker som även ligger utspridda i Indonesien, Brasilien och Taiwan.
När Japans kejsare Hirohito tagit beslutet att kapitulera efter att USA skickat två atombomber, fick Japan inte längre bygga någon arme, endast en liten för eget försvar var godkänt. Så det fanns gott om ingenjörer som började arbeta inom industrin för bland annat export istället. Försök räkna upp alla varumärken från Japan som finns idag, då kan man börja undra hur våra liv sett ut utan deras fordon och elektronik i vår vardag och industri.
Det tog 45 minuter att ta sig från Osakas flygplats och det var inte många meter som det inte låg nån form av fabrik hela vägen, mycket verkade vara kemiska fabriker. Det var en maffig syn och inget jag var beredd på, många av fabrikerna hade nog inte gått igenom svensk lag av arbetsmiljö.
Det påminde lite om när jag var i Vance & Hines fabriken i Los Angeles där rummet där man kromade avgassystem bara fick beträdas av mexikanare utan riktiga papper och när jag skulle titta in fick jag ett big no no, not good for your health. Kommer ihåg att det var en riktig tankeställare om det verkligen var så himla noga med allt krom på motorcyklar som under många år var väldigt viktigt.
De festa mc intresserade tyckte i början att japanska hojar inte var speciellt attraktiva. Då var det fortfarande de stora europeiska tillverkarna som byggde de fränaste motorcyklarna tills Kawasakis grymma tvåtaktare A7-350,H1-500 och H2-750 samt fyrtaktaren Z1-900 började tillverkas och resten är sen historia.
Dagen efter fabriksbesöket var det dags att åka till Kawasaki Good Times World Center i Kobe som ligger bredvid Akashi . Det är en mycket modernare del av området och till stor del nybyggt nyligen efter den svåra jordbävningen och här fick man ytterligare ett kvitto på hur betydelsefullt Kawasaki är för hela området. T.o.m. i den nya stora fina bron var Kawasaki inblandad med att skänka och bygga till området.
Logon som pryder dagens H2 Kawasaki ritades 1975 av grundaren Mr Shozo Kawasaki när han började bygga fartyg och är inspirerad av det kinesiska tecknet för flod som senare blev logon för Kawasaki Dockyard Co, Ltd. Just den här stenen var i ingången på deras western style kontor som lustigt nog byggdes av sten importerat från Tyskland.
Den ena skolklassen efter den andra avlöste varandra hela dagarna och stoltheten samt vårdandet av Kawasakis varumärke startas tidigt och många av skolbarnen som var där kommer säkert jobba på ett eller annat sätt med Kawasaki eller de arbetstillfällen som uppstår runt deras fabriker.
Fakta:
1906
Tillverkning av tåg och gasturbiner startas
1918
Börjar Kawasaki tillverka flygplan
1950
Kawasaki börjar tillverka motorcykelmotorer på Akashi fabriken till ”motor-bicycles”
1969
Kawasaki Heavy Industries tar form
1975
Öppnar Kawasaki tillverkningen av motorcyklar i USA
1989
Bygger Kawasaki Akashi Kaikyo bron
1991
Kawasaki bygger tunneln mellan England och Frankrike
1996
100 år jubileum
Du är mycket välkommen in till GMC för att höra mer om mitt Kawasaki fabriksbesök, samt få all information om alla nyheter. Vi har redan nu fått in flera av 2018 års mod.
Sayonara
Göran Widing
GMC