Idag tog vi ”ledigt” några timmar och stack iväg för att provköra exc500 och en exc350 med Öhlins på fast egentligen var det mest bara för att det är så himla kul att köra hoj.
Öhlinaren för en stor summa pengar var såklart ödmjuk och snäll och tog upp det mesta som kom i vägen inklusive stalps. Tyvärr kunde vi inte få till det 100% i tajta svängar men för övrigt så gick den som en dröm.
Exc500 hade vi fixat till med hårdare fjädrar och satt den i raceläge och är Görans favorit. Han har kört exc 350 i många år men testade 450 förra året och tyckte det var dags för att åka 500 som han även körde 2012.
500:an är mycket snällare än vad man tror och är otroligt lättsvängd och har massor med kraft som gör den lättkörd, vi tycker man ska testa en exc 500:a innan man väljer bort den helt och hållet för att man är rädd att den är för stor.
350 som dom flesta vet idag är ett perfekt blandning av exc250 och exc450/500 och är den vi säljer absolut mest av. Den går att använda till det mesta.
Men frågan är verkligen om det är värt att investera i Öhlins. Efter att hoppat fram och tillbaka så tyckte i alla fall Göran att han ändå väljer sin hoj för den mesta av åkningen men är det otroligt stenigt så flöt det på bättre med öhlinaren på, men kan också vara så att 500:an hade en helt ny uppsättning mousse som var hård och inte inkörd än. Det tar ju några timmar innan den blir mjuk och fin så den tar upp hårdheter. Martin var dock övertygad att han hade både roligare och var snabbare på 350:en med Öhlins på.
Så återigen finns det inget bra svar på vad som är bäst men Martin sa nått otroligt klokt idag: Hitta en hoj man trivs på och hitta bra en setup för den så blir man automatiskt snabb för att man helt enkelt litar på hojen och då åker den dit man ska.
Martin & Göran
GMC