Nu är jag tillbaks från Spaniens släta och kurviga asfaltsvägar med färsk info om årets nya Kawasaki-modeller.
Det vi testade i år var Versys 1000 och Versys 650 som båda har blivit rejält omarbetade till 2015.
Versys 1000 har bla uppdaterats med: Hårdare och stabilare fjädring, slirkoppling (som också gör kopplingen lättare att manövrera), högre kåpglas, centralstöd, snyggare packväskor (som tillval), 2 Hk starkare motor till 120 Hk.
Tusenkubikaren är otroligt lättkörd och kul samtidigt som den erbjuder riktigt bra komfort på längre sträckor. Vi körde ca 30 mil på riktigt kurviga och underbara vägar utan speciellt med träsmak. Kulfaktorn i motorn är dessutom hög! Den drar riktigt hårt redan från 2000 varv och med den lite hårdare fjädringen så kan man trycka på riktigt bra när det svänger.
Den snäppet mindre Versys 650 imponerade nog mest på alla oss handlare som var där. Precis som sin storerbror så har den uppdaterats med ny hårdare fjädring och vilken skillnad det var att köra den nu! Den nya SFF- (single function fork) gaffeln och enkelt justerbara bakdämparen gjorde verkligen nytta när vi ökade tempot på de kurviga vägarna. Motorn har blivit ett par hästkrafter starkare och har nu 69 hk. Den har också uppdaterats på en mängd andra punker. Bland annat: gummiupphängd motor, ny design, större justerbart kåpglas, bättre bromsar, större tank etc..
Versys 650 är verkligen mycket cykel i en liten förpackning och till ett hanterbart pris på 79900 kr. Jättekul när det svänger men fungerar ändå utmärkt att toura på i lite högre motorvägsfart.
Ett måste att provköra när vi får igång democykeln!
Vi hann även med att ta en kort provtur på nya Z300 och Vulcan S. För mer info om de modellerna eller om ni vill känna och klämma på de nya Versys-modellerna är ni varmt välkomna in till butiken.
Våren närmar sig!
Martin Billinger
GMC Karlstad